It's up to you to make your life sweet.

Frida Virén

God förmiddag.

Kategori: Olika dagar

Jag hörde på nyheterna tidigare i morse, vi i sverige är tydligen väldigt dåliga på att donera våra organ. Någon politiker ville att alla skulle fylla i på sin deklarationen, varje år om man vill donera eller inte. Eftersom det enligt henne var många som inte ens brytt sig om att skriva in sig på någon lista eller ta ställning överhuvudtaget.

Jag håller till 100% med henne. Jag anser, vad ska jag med en rutten njure eller en lever till när jag är död. Jag tycker självklart att det är upp till var o en att bestämma hur man vill göra. Så för allas eget bästa och om man inte vill att någon anhörig ska behöva ta på sig beslutet. skriv in dig i registret. Om du vill eller inte.

(http://www.donationsradet.se)
Hur många människor finns det i donationsregistret?
1 527 493 personer var registrerade i donationsregistret i januari 2009. 
 
Vilken nytta gör donationer?
Omkring 600 personer i Sverige är så sjuka att en transplantation av något organ är den enda realistiska räddningen. Omkring 500 av dem väntar på en ny njure. För dem finns dialys som en uppehållande, alternativ behandling under en ganska lång period tack var att dialysmetoderna förbättrats, men i långa loppet är det en njurtransplantation som ger dem en realistisk möjlighet till ett fortsatt, värdigt liv. 

För de som väntar på ett hjärta, en lunga eller en lever finns inga alternativa behandlingar. För dem är en transplantation enda möjligheten till fortsatt liv. En del patienter med svår diabetes kan bli fria från ett livslångt beroende av insulininjektioner genom transplantation av bukspottkörteln eller dess insulinproducerande celler. Patienter med ögonsjukdomar kan genom hornhinnetransplantation få ett bättre liv.


https://app.socialstyrelsen.se/donation/anmaldon.aspx  <----Anmälan.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: